top of page
  • תמונת הסופר/תמגזין רות סירקיס

פסטיבל אוכל ותרבות טורקי בבת ים

בשבוע שעבר צוין ברחבי העולם שבוע המטבח הטורקי. בישראל נערך במסגרתו פסטיבל אוכל ותרבות טורקי, של יום אחד, בבת ים. הפסטיבל אורגן על ידי התאחדות יוצאי טורקיה בישראל והיה בחסות משרד התרבות והתיירות הטורקי ושגרירות טורקיה בישראל.

האירוע התקיים במבנה גדול, כמו צריף גדול, עם הרבה חנייה מסביב. עוד לפני שעת הפתיחה עמד מול הכניסה תור גדול, רובו של אנשים מבוגרים, יוצאי טורקיה. עלות הכניסה הייתה 50 ₪ לאדם: 20 ₪ דמי כניסה ו-30 ₪ עבור שובר לרכישת אחת מהמנות הטורקיות שנמכרו במקום. ההכנסות מהאירוע יעברו לקרן מלגות מיוחדת ללימודים אקדמיים עבור 40 סטודנטים בעלי קשר משפחתי-היסטורי לטורקיה.


ספר בישול טורקי באנגלית

במהלך האירוע הושק בישראל הספר "המטבח הטורקי עם מתכונים נצחיים", שחולק למפעילי הדוכנים באולם. זהו ספר מקיף ומהודר, של 450 עמודים שיצא לאור ע"י משרד התרבות והתיירות הטורקי. הספר מהווה אנציקלופדיה מעוררת תיאבון של המטבח הטורקי, עם מתכונים מפורטים ותמונות מרהיבות.

הכפיות המופיעות על כריכת הספר, ובפתיח של כל פרק, הן כפיות היסטוריות, מתוך האוסף של המוזיאון המלכותי בארמון טופקאפי.


את הספר פותחת ההקדמה שכתבה גב' אמין ארדואן (Emine Erdogan), רעייתו של נשיא טורקיה. גב' ארדואן כותבת שהאוכל הטורקי משקף את התרבות, האמונה וההיסטוריה הטורקיות. תרבות האוכל הטורקי נוצרה במשך מאות שנים וכל הזמן נוספו עוד נדבכים ועוד דרכים להעשיר אותה. האוכל הטורקי נוצר במחוזות הרבים של טורקיה הגדולה והוא גם מוכיח את הסובלנות לקבל את כל רבדי החברה הטורקית וגם את האוכל שנוצר מהחקלאות והתוצרת של כל רחבי טורקיה.

גב' אמין ארדואן, אשתו של נשיא טורקיה צילום: מתוך הספר

לדבריה, האוכל משקף גם את אורח החיים הטורקי. השולחנות העמוסים במאכלים המוגשים בחגיגות ובשמחות, בחגים ובחתונות מדגימים את החיבור שבין האנשים ואת חיי הקהילה ההדוקים בטורקיה.

הגברת אמין ארדואן אומרת כי במסעותיה סביב העולם היא מגלה כמה האוכל הטורקי חדר למטבחים רבים והוא אהוב על רבים. בנוסף להיותו טעים האוכל הטורקי הוא גם בעל ערך תזונתי רב.

בספר יש מתכוני ירקות רבים. בין אם מדובר בירקות כבושים וחמוצים או בירקות ממולאים – כמו חצילים ממולאים. יש גם עלי גפן ממולאים, קישואים ממולאים או עגבניות ובצלים ממולאים – אך הידוע ביותר הוא החציל הממולא הטורקי הנקרא "אימאמם ביילדי" – כלומר "האימאם התעלף" מרוב כיף כמובן.


לפני שנים אחדות, בביקור רשמי בדרום קוריאה, קיבלנו ספר דומה, המתאר את הבישול הקוריאני, ואף הוא היה בחסות אשת הנשיא.


סדנת בישול וספר בישול טורקי בעברית

בסדנת בישול שהתקיימה במהלך הפסטיבל הדגימה אדל כהן מספר מאכלים טורקיים קלאסיים. המתכונים מופיעים בספר ששמו "טעמי גאזיענטפ במטבח של אדל". על כריכת הספר מופיעים צילומים צבעוניים של מנות מתוך הספר.

בספר מתוארים המאכלים של הקהיל היהודית הקטנה בעיר Gaziantep הנמצאת בדרום מזרח טורקיה, לא רחוק מהעיר חלב שבסוריה. בשנת 1979, לאחר כאלף שנה בעיר, עזבה הקהילה היהודית את המקום. רוב בני הקהילה עלו ארצה והאחרים עברו לאיסטנבול.


אדל הדגימה הכנה של כמה מאכלים, על שולחן פלסטיק שהעמידו בשבילה, ליד עמדת השמעת המוסיקה.


בתום ההדגמה קיבלה רות את הספר, עם הקדשה אישית.



עמדות מכירה של אוכל בפסטיבל

בעמדות המכירה עמדו נציגים של מסעדות טורקיות מובילות , שהציעו למכירה מנות מתוך התפריט שלהן שהתאימו למכירה בקופסה, לאכילה במקום.


נבחרת המסעדות הטורקיות המשתתפות


תמונות אווירה



תערוכת בתים מיניאטוריים מאיסטנבול שיצר ד"ר יוסף סיבי

ד"ר יוסף סיבי, יליד טורקיה, היה רופא בכיר ומנתח לאורולוגיה בבית החולים ברזילי באשקלון. לאחר צאתו לפנסיה התמקצע בהכנת דגמים מיניאטוריים יפהפיים העשויים מחומרים "מן המוכן".


דר' סיבי דלה מזיכרונו את צורתם של מבנים מסורתיים באיסטנבול הכוללים: בתי מגורים, בתי עסק, חנויות ומוסדות דתיים של כל הדתות: כנסיות, מסגדים ובתי כנסת, ועוד. שילוב החומרים יוצר מרקם עשיר, צבעוני ודמוי מציאות, כאשר האורות הבוקעים מהמבנים מעשירים את החוויה החזותית.


Article written by Ruth Sirkis.

Pictures taken by Rafael Sirkis

(c) All Rights Reserved

May 2022



bottom of page