top of page
  • Rafi Sirkis

מיתולוגיה שינקינאית ב"קפה רגע"

על המסעדות בישראל עובר בימים אלה תהליך זיג זג נורא. בהתראה של שעות ספורות מקבל הענף הוראות על סגירה מיידית. זה אומר שצריך לזרוק הן את האוכל שכבר הוכן לסועדים שהיו צפויים להגיע באותו יום, והן את המצרכים הטריים שנרכשו לצורך הכנת המאכלים בימים הבאים. לאחר כמה שעות (והודעות על מרד צפוי) מתקבלת דחייה של הוראת הסגירה לימים אחדים. וזה לא נגמר. גם ההוראה הזו משתנה וברגע כתיבת שורות אלה לא ברור האם יאפשרו למסעדות לפעול כמסעדות, או רק כמטבחי "טייק אוויי". האם ירשו לשרת סועדים בתוך המסעדה או רק בחוץ. האם הרשות תהייה במספרים אבסולוטיים או באחוזים מן הקיבולת הרגילה.


השפית הבריטית איימי ביילין וקפה רגע בשינקין

ובלב תקופת הזיג זג הזו קיבלנו הזמנה להכיר פרויקט מאוד מיוחד המתרחש ב"קפה רגע", הנמצא בפינת שינקין ואחד העם. אנחנו מכירים היטב את הכתובת הזו. כאן פעל שנים רבות "קפה תמר", שנוהל ביד רמה על ידי שרה שטרן.

את שמו קיבל המקום מעץ תמר, שצמח בחצר של שינקין 57 . במהלך מלחמת העולם השנייה נפתח בחצר בית קפה, שנהנה מלקוחות קבועים מעולם הבוהמה. רבים מהם הגיעו מבית העיתון דבר הנמצא במרחק הליכה קצרה. בתהליך של זחילה איטית הוקם גג מעל הכיסאות והשולחנות שבחצר, ודרך חור באמצע הגג המשיך עץ התמר לצמוח.

בשנת 1956 התחילה משפחת שטרן לנהל את המקום ברציפות במשך 60 שנה, עד שנת 2015, שבה מלאו לשרה שטרן 90 , והיא החליטה לסגור את המקום.

שנתיים לאחר הסגירה לקחה על עצמה חבורת יזמים צעירים את המשימה להפעיל את המקום כ-פופ-אפ, בשם "קפה רגע". כעת עומדים להרוס את הבניין הישן ואת קפה תמר שבחצר, ולבנות במקומם בניין דירות יוקרתי. קבוצת היזמים הפכה את הקפה לסלון תרבות שאירח הופעות, הרצאות, תערוכות אמנות ואירועים. המקום כבר הספיק להיהפך למקום קבוע עבור דמויות בולטות כמו דן אריאלי, יזהר אשדות, אוהד קנולר, מוזיקאים רבים, עיתונאים מוכרים, תושבי השכונה וגם חלק מהקהל הוותיק של קפה תמר.

לכבוד הסגירה המתקרבת, חברו היזמים לשפית הבריטית איימי ביילין. יחד איתה הם ייצרו תפריט אחרון למקום, שיהיה בתוקף 40 יום:



איימי ביילין היא שפית בריטית שהגיעה לישראל ועבדה במסעדות שונות תוך כדי שהיא לומדת מהו אוכל שישראלים אוהבים וכן מה הם מצרכי היסוד והתבלינים העומדים לרשותה. היא גם ניסתה את ידה באוכל צימחוני וטבעוני שהיא אוהבת. התפריט האחרון שיצרה עבור "קפה רגע" הוא בהחלט ישראלי, עם חומוס ולאבנה, שקשוקה ובורגול. הכול בתוך צירופים מעניינים שיוצרים ארוחה ישראלית וחדשנית כאחת.

השבוע באנו למקום, פגשנו את השפית איימי ביילין ואת דויד שיטרית שהוא גם אחד היזמים וגם פסנתרן ג'ז מחונן. בהתייעצות איתם בחרנו שלוש מנות שאותן טעמנו.

שקשוקה יינג ויאנג עם חלה של לחמים.

צילומי המנות: רפי סירקיס

גם בשקשוקה אפשר לחדש. במקום המבחר הרגיל של או שקשוקה אדומה או שקשוקה ירוקה יצרה השפית שקשוקה של גם וגם. צד אחד של המנה הוא רוטב אדום של עגבניות ופלפלים, שבתוכו מסתתרת ביצה אחת. הצד השני של המנה הוא רוטב ירוק של מנגולד ותרד, שגם בתוכו מסתתרת ביצה. ומעל הכול, לפינוק, מונחים קרעי גבינה לבנה מלוחה. שני הרטבים מונחים זה ליד זה כמו שני המרכיבים של הסמל הסיני יינג ויאנג.


את השקשוקה ליווה נתח נדיב וטעים של חלה חמימה מתוצרת מאפיית לחמים.


סלט תפוחי אדמה "ים יבשה"

המנה השנייה שדגמנו הייתה סלט תפוחי אדמה של השפית איימי ביילין. הוא שונה לחלוטין מסלטי תפוחי האדמה שטובעים במיונז, הזכורים לנו מהצבא, או מהמטבח הרוסי.

בסלט הזה היו פלחי תפוחי אדמה שבושלו רק עד שהיו מוכנים לאכילה, אבל עדיין היו נוקשים וצריך היה ללעוס אותם. התוספת החלבונית, שהופכת את הסלט הזה למנה עיקרית, הרשומה בתפריט היא גרבלקס בכבישה ביתית. עקב מצב הזיג זג ויתרה איימי על הכבישה הביתית והשתמשה בסלמון מעושן. הקישוט היה מורכב בעיקר מבצל ירוק, וכמה קוביות גבינה מלוחה.

פרוסות עוגת שוקולד עשירה

הקינוח הזה לא מופיע בתפריט, אבל הוא מושקע ביותר. על שתי פרוסות של עוגת שוקולד עשירה נוסף קישוט של קרם שוקולד וקרם וניל, קוביות קטנטנות של אננס, ופירורי קרמבל. היה טעים מאוד.



כתובת: שינקין 57, תל אביב יפו

bottom of page