top of page
  • תמונת הסופר/תמגזין רות סירקיס

חופשה מפנקת בכרתים

עודכן: 26 באפר׳ 2022


במוסף האוכל של לאישה גיליון 1326 שפורסם ביולי 2019 הופיעה הכתבה הבאה:

כשמפנטזים על חופשה מפנקת רוצים להגיע למקום שקט ורגוע אבל שתהיה בו גם פעילות מעניינת. מקום שיהיה מוקף בגנים ירוקים אבל לא מוותרים על הכחול של הים ושל הבריכות. מקום יפה ומטופח שמציע גם חדרים נוחים לתפוש בהם שלווה. ולא צריך לשכוח את הצד הגסטרונומי. רצוי שהוא יהיה מגוון, עשוי היטב, בכמויות נדיבות – ואם אפשר גם בריא ואפילו דיאטטי.


לשמחתנו מצאנו את כל אלה, ועוד, באי כרתים השוכן במרחק כשעה וחצי טיסה מישראל. החופשה באי מציעה שפע של חוויות מגוונות המשלבת בין הגסטרונומיה לטיולים הנוגעים לתרבות היוונית, למיתולוגיה ולארכיאולוגיה. כשנוסעים בכרתים אי אפשר שלא להתרשם מהצבע הירוק הרענן של כרמי הזיתים וכרמי הגפנים המכסים שטחים נרחבים. וכשעוברים בכפרים רואים את הגינות בהן מגדלים את הירקות ואת עשבי התבלין. וזאת כי תושבי כרתים עושים שימוש רב בכל מה שצומח שם: ירקות, פירות, זיתים ושמן זית, ענבים ויין.



ארוחה במסעדת "א-טיבולי" - Athivoli Restaurant - באזור כפרי

הארוחה שהגיעה לשולחן שלנו רק הגבירה את התחושה הטובה. צריך לאכול ירקות? מה הבעיה? – הארץ הטובה מצמיחה ירקות והטבחית הטובה מבשלת אותם.

כפתיח קיבלנו דאקוס Dakos שהם צנימים מצופים בשמן זית, רסק עגבניות, גבינת פטה ואורגנו, שזה מאכל שהנמצא בכל מקום בכרתים. סטלה הכינה אותו בנוכחותנו. אחריו הגיעו לשולחן עדשים כתומות מרוסקות בדומה לחומוס, עלי ארוגולה מבושלים קלות ומתובלים בשמן זית ומיץ לימון. סלקים אדומים הוסיפו את טעמם וצבעם היפה לשולחן, שאליו הגיעו גם ממולאים - דולמאס - מעניינים. במקום למלא עלי גפן סטלה מילאה עלי כרוב חתוכים כך שהממולאים היו ממש קטנים ועדינים. מנת ירקות נוספת הייתה תבשיל של במיה עם תפוחי אדמה. מי שרצה יכול היה לקבל נתחי גדי עם עצמות, מבושלים ברוטב עגבניות והיו עוד קציצות ותבשילים אחרים. הקינוח היה מאכל אהוב מאוד בכרתים הנקרא כאן "פאי גבינה ודבש" אבל למעשה הוא עשוי משתי בלינצס עגולות גדולות שביניהן מרוחה גבינה מתוקה ומעליהן יצוק דבש כרתי עשיר וטעים.


אל המקום הזה מגיעים במונית או במכונית שכורה. הוא נמצא באיזור כפרי, במרחק של כקילומטר מהאקווריום היפה של כרתים, מהפלנטריום ומפארק הדינוזאורים, שלושה מקומות בילוי נחמדים לילדים.


כתובת:

Athivoli Restaurant

Pelekita, Epar.Od. Koksaris - Goufon, Gournes,

טלפון: 6945.261891. 30+


בית קפה 'קיר קור' Kirk Kor במרכז העיר הרקליון

בפתח בית הקפה פגשה אותנו בעלת המקום שנוסד לפני כ-100 שנה על ידי הסבא שלה, ארמני שברח מטורקיה מפחד מעשי ההרג שהטורקים ביצעו בארמנים. היא הראתה לנו שבחלון הראווה הקטן היו שני מגשים ועליהם המאפים הזהובים. במגש אחד בוגטסה עם מלית של גבינה מתוקה, ובמגש השני בוגטסה עם מלית של שמנת מתוקה סמיכה. להגשת מנה אחת חותכים מתוך המגש הגדול ריבוע בגודל 20X20 סנטימטר. מניחים אותו על קרש ומחלקים בגרזן קטן לקוביות. מניחים על צלחת וזורים מלמעלה אבקת סוכר וקינמון ו...זהו. כמה פשוט כמה טעים.

הכתובת :

Kir Kor Bougatsa

Four Lions Square

Heraklion Center

Tel: +30.2810242705

הדיאטה של כרתים

הדיאטה הים-תיכונית נולדה בכרתים. המחקר התזונתי שהוכיח זאת גילה שהאוכל בכרתים תרם לבריאות ולתוחלת חיים ארוכה של תושביה. הרעיון הוא שהדיאטה מתחילה עם מה שצריך לאכול ולא ממה שיש להימנע: אתם צריכים להשתמש בהרבה שמן זית וזיתים; אתם צריכים גם להרבות באכילת ירקות ופירות; ועליהם להוסיף אגוזי מלך, גבינת פטה. הרבה דגים, הרבה קטניות, מעט עוף ומעט מאוד בשר אדום; ובכל מוצרי האפייה עליכם להשתמש בחיטה מלאה. והאמת היא שאחרי שאוכלים את כל מה שחייבים לאכול – כבר אין אפשרות או חשק לאכול כל מיני מתוקים וחטיפים שידוע שהם רעים ומזיקים לבריאות.


הרשת של חברת אלדמר Eldemar

אנחנו השתכנו בכפר נופש (ריזורט) הנקרא "רויאל מארה" Royal Mare של רשת אלדמר. שם טיילנו בין הגנים הירוקים המקיפים את המבנים של המלון וגם ראינו את הבריכות הכחולות הרבות. בנוסף לטיולים השונים שערכנו בכרתים הצלחנו למצוא שם את הפינה הפרטית שלנו בתוך חדר יפהפה ואפילו השתכשכנו בבריכה הסמוכה לחדר שלנו. כמובן שיש שם ספא גדול, מפנק ונקי מאוד, שמשתמש במי הים, ועוד אפשרויות בילוי רבות.


ארוחת גורמה במסעדה קנדיה Candia


רשת הריזורטים של אלדמר מציעה מסעדות מסוגים שונים. ביניהם מסעדות עם דגש על אוכל יווני ומוסיקה וריקודים יווניים וגם מסעדות ברמה גבוהה מבחינת האווירה, השירות והתפריט. אחת המסעדות החשובות בריזורט בו שהינו היא מסעדת קנדיה. האווירה אלגנטית מאוד והאורחים מתבקשים להתלבש בהתאם. האוכל הוכן והוגש במקצועיות רבה. מעבר ללחמים והממרחים המלווים אותם, ביניהם טפנד זיתים, כמובן, הוגשו לנו כמנה ראשונה פרחי קישואים ממולאים ומטוגנים. אחר כך הובאה צלחת מרק שבה תערובת עשבי תיבול וסביבם מזג המלצר את המרק החם. המנות העיקריות היו צלעות טלה מצוינות על מחית חצילים ודג בגריל שתחילה הוצג בפנינו שלם, ואחר כך פרק אותו המלצר, במומחיות רבה, ליד השולחן, לשני פילטים. היה גם מבחר ירקות מהתנור. לקינוח בחרנו, לפי עקרונות הדיאטה הים-תיכונית, צלחת פירות ערוכה לתפארת.


כתובת :

Candia Restaurant

Royal Mare Resort

Limenas Hersonissou,

Crete, Greece, 700 14

Tel: (+30) 28 970 27 200

Email: rm@aldemar.gr



bottom of page