top of page
  • Rafi Sirkis

המימונה של הייקים

עודכן: 8 במאי 2019

המעבר בין חג הפסח לימי החול נחגג לא רק במימונה של יוצאי צפון אפריקה. מסתבר שגם אצל "ייקים" – יהודים יוצאי מרכז אירופה ובעיקר גרמניה – יש סוג של חג הדומה למימונה. קוראים לו, בגרמנית, "רומפלנאכט". בתרגום מילולי פשוט הפירוש הוא "ליל הבלגן". זהו הלילה שבו אורזים את כל כלי הפסח, לאחר שמנקים אותם היטב, ואז טומנים אותם באזור נקי מכל סוג של חמץ. וזאת כדי שהכלים יהיו מוכנים לחג הפסח הבא.

מסתבר שבארץ ישנה קבוצה גדולה של יוצאי מרכז אירופה וגרמניה. הם קוראים לעצמם "ייקים", כמובן, ויש להם אפילו עיתון הנקרא "יקינתון". במסגרת ארגון יוצאי מרכז אירופה קיימת קבוצה הנקראת "Hoppe Hoppe Reiter - צאצאי ייקים צעירים למען שימור מורשת הייקים". את צירוף המילים "הופה, הופה רייטר...". מכיר כל ילד גרמני. במילים אלה מתחיל שיר ילדים אשר ההורים או הסבא והסבתא שרים לילד הקטן כאשר הם מקפיצים ומרקידים אותו על הברכיים. כמובן שכל הנוכחים במפגש מכירים היטב את השיר, וכאשר התבקשו שרו אותו בהתלהבות גדולה.


את המפגש פתח רפי ברבירו, מנהל קבוצת "הופה, הופה רייטר..." ואתר הפייסבוק שלה:

https://www.facebook.com/groups/HoppeHoppeReiter/.


החלק הקולינרי של המפגש כלל הכנה משותפת של כמה מיני מאפה מאוד אופייניים ומאוד אהובים על קהילת הייקים הישראלית. השף תום פרנץ (זוכה מאסטר שף), שהוא עצמו ייקה שבנה את ביתו בישראל, הדריך את הסדנה איך להכין פרעצל גרמני הכי דומה למקור, עוגיות סהרונים בשם ונילה קיפפל וגם איך להכין עוגת היער השחור בגירסה אישית .


הסדנה התקיימה באולמות התצוגה של חברת BSH בהרצלייה פיתוח - המייצגת גם את חברת קונסטרוקטה, אשר תום פרנץ הוא הפרזנטור שלה. המשתתפים ישבו סביב שולחנות מרובעים גדולים. השף פרנץ הסביר, הדגים וחילק את המתכונים. הוא גם הכין מראש את החומרים שיתאימו לכל שולחן. דנה פרנץ, בת זוגו, דאגה שהכול יזרום היטב – החומרים והכלים הדרושים יגיעו לשולחנות, והמאפים ייכנסו לתנורים.


חלק מהחומרים כבר היה מוכן בחלקו. למשל בצק שמרים לפרעצל שכבר היה מותפח והיושבים סביב השולחן היו צריכים לעצב ממנו את הפרעצלים (וזה לא דבר פשוט). את הפרעצלים הניחו בכל שולחן על נייר אפייה בתבנית שטוחה, וכתבו על הנייר סימן מזהה. הפרעצלים עברו תחילה שלב התפחה בטמפרטורה נמוכה, ואז קיבלו ציפוי של ביצה, פרג, מלח גס ושבבי בצל. הפרעצלים המקושטים נכנסו לתנורים הרבים שהיו בחדר לאפייה סופית.

במהלך הסדנה הגיע גם צוות מהטלוויזיה של מנחם הורוביץ כדי לצלם את המימונה הייקית. מנחם קיבל הסבר וגם טעם מכל אחת מהמנות.


ככה הכינו את הפרעצלים

להכנת עוגיות ה"קיפפל" (סהרונים) הובאו לשולחן חומרי הגלם: קמח, סוכר, אבקת שקדים, וחמאה. המשתתפים היו אמורים להכין את הבצק במו ידיהם ולעצבו לעוגיות. גם את העוגיות שעיצבו המשתתפים והניחו על נייר אפייה, הונחו בתבניות אפייה כדי לאפות אותן.


עבור הטורט של היער השחור, בגירסה אישית הכין השף תום פרנץ, מראש קוביות עוגת שוקולד ורוטב דובדבנים. אבל עבור קרם הקצפת הובאו המצרכים לשולחן והיה צריך להכין, בעזרת מיקסר גדול שעמד על כל שולחן, את הקרם. השלב הבא היה הרכבת עוגות יער שחור אישיות בכוסות שקופות. בכל כוס שכבה של קוביות עוגת שוקולד, רוטב דובדבנים אדום וציפוי של קרם וניל לבן, ודובדבן אדום מלמעלה.


המעדנים הוכנו, נאפו, והוגשו לכולם. אבל בנוסף לעבודת האפייה – רבים מהמשתתפים סיפרו על זיכרונותיהם מגרמניה וממשפחותיהם הייקיות. הם דיברו על השתתפותם בקבוצות ובעמותות השונות ועל הערך שיש לתרבות האירופאית ועל תרומתם הרבה של הייקים לתרבות ולכלכלה הישראלית. הם סיפרו גם על העזרה ההדדית המתקיימת בין החברים. זה היה מחמם לב לשמוע את זיכרונותיהם ואת הערכים החשובים שהם ממשיכים לטפח ולעודד בקרב בני משפחותיהם הצעירים.


עם סיום האירוע אכלו המשתתפים את עוגות היער השחור האישיות שהכינו, ולקחו הביתה, בשקיות שהוכנו מראש, פרעצלים אפויים ועוגיות חמאה אפויות.

bottom of page