top of page
  • Rafi Sirkis

בטקס פרסי המטבח הישראלי 2024 קיבלה רות סירקיס פרס הוקרה מיוחד

טקס חלוקת פרסי המטבח הישראלי 2024, בחסות אמריקן אקספרס, התקיים במוזיאון תל אביב ב-14 באפריל 2024. האירוע שהתקיים בפעם השלישית, נוסד כדי להוקיר מצוינות ויצירתיות במטבח הישראלי, ולהאיר זרקור על שפים, מסעדנים, יזמים, יצרנים, חקלאים ויוצרים אשר תורמים ליצירת תרבות קולינרית מקומית, יצירתית ומשגשגת.

 

האירוע נערך בהנחיית והובלת יו״ר ועדת הפרס, מר עמית אהרנסון, היזמים – נירית וייס, דוד קישקה וגרטל שיינר, והשותפים של הפסטיבל: מני כהן מנכ"ל אמריקן אקספרס; דן פרנס מנכ״ל קרסו נדל״ן; רועי וייזר סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של קבוצת סוגת; ואלי גידור מנכ״ל יקב רקאנטי.

 

עשרים זוכים נרגשים הגיעו לטקס מכל רחבי ישראל: מהצפון הרחוק, תל אביב, עמק חפר,  ירושלים, חיפה ואף אילת. הפרסים שהוענקו, בין היתר, היו למסעדה המצטיינת, לשף המצטיין, לשף המבטיח, למסעדה החדשה המצטיינת, לאוכל הרחוב המצטיין ועוד ועוד.

 

פרס "השראה יוצאת דופן"


קטגוריה מיוחדת הייתה פרס "השראה יוצאת דופן" הפרס הזה ניתן עבור מפעל חיים אשר הותיר חותם מיוחד על הקולינריה הישראלית, ואשר יצר שפה חדשה ומובחנת המקדמת את המטבח הישראלי.


השנה הוענק הפרס הזה לרות סירקיס, שכבר למעלה מחמישים שנה מובילה את המטבח הישראלי.

 


צילום: רפי סירקיס

נימוקי הפרס שנאמרו בטקס


"בישול הוא עיסוק מהנה, בתנאי שאיננו הופך למטרד משעמם."

חמישים שנה בדיוק חלפו מאז כתבה רות סירקיס את המשפט הזה בראש העמוד הראשון של הספר שלה "מהמטבח באהבה" - הספר ששינה לעד את תרבות האוכל הישראל.

מאז כמעט הכול בדרך שבה אנחנו מבשלים ואוכלים השתנה – מתכונים כבר לא כתובים בלשון נקבה בלבד, הפטרוסילנון הוא כבר מזמן פטרוזיליה, חומרי גלם יפניים, תאילנדיים או הודיים הם אורחי קבע במזווה הישראלי ואת אינדקס המתכונים של העמודים האחרונים החליף החיפוש בגוגל. אבל עקרון היסוד לא השתנה – בישול הוא עדיין עיסוק מהנה, בתנאי שאיננו הופך למטרד משעמם. ואם יש מישהי שאחראית על כך שהבישול הישראלי מעולם לא שיעמם, הרי זו רות סירקיס.

 

על אף שרבים רואים ב"מהמטבח באהבה" את נקודת ההתחלה של הקריירה של סירקיס, הרומן שלה עם המטבח החל עוד קודם. בשנים בהן התגוררה בארצות הברית סירקיס נשבתה בקסמם של המתכונים הנהירים והברורים, אשר הפכו בעיניה את הבישול למלאכה קלה ונעימה, שבה כל אחד יכול להצליח.


צילומים יאיר שגיא

היא החלה להתנסות בכתיבת מתכונים - תחילה עבור מדור הבישול של המגזין "את", שהיה הראשון בארץ שהודפס בצבע, אותו ערכה במשך 20 שנה. בשנת 1975 כתבה את "מהמטבח באהבה". הספר היה לרב מכר בקנה מידה היסטורי, עם עשרות מהדורות ומכירות (על פי הערכות) של יותר ממיליון עותקים. סירקיס הייתה מהראשונות להזכיר לעם ישראל שאוכל הוא הרבה יותר מאשר מזונו של האדם, כי אם מקור אינסופי להנאה, ללמידה ולהתפתחות.

 


מאז "מהמטבח באהבה" ועד היום כתבה רות סירקיס יותר מ-20 ספרי בישול מגוונים. החל ב"ילדים מבשלים" האלמותי, שראה אור ב-1975, וכלה בספרה האחרון "בראנץ'", שראה אור ב-2022. היא כתבה בין היתר את ספר הבישול הישראלי הראשון שהוקדש למטבח הסיני (1979), את ספר הבישול ההונגרי "פפריקה" (שחיברה יחד עם טומי לפיד ז"ל בשנת 1986), ספרים שהוקדשו לחגי תשרי, פסח וחנוכה ועוד. ובנוסף לספרים שכתבה בעצמה היא הוציאה לאור כ-100 ספרי בישול של מחברים אחרים, ישראליים ובינלאומיים בחברת ההוצאה לאור שהקימה.

 

נדיר עד בלתי אפשרי למצוא ספרייה של בשלנים ישראלים אשר אינה מכילה לפחות כמה כותרים עליהם מתנוסס השם רות סירקיס.

 

"סיבות למסיבות לא קשה למצוא. כולנו אוהבים להתארח ולארח, להיפגש, לשתות משהו, לנגוס משהו ולהעביר את הזמן בנעימים", כתבה סירקיס ב-"מהמטבח באהבה", בטקסט שנשמע רלוונטי גם היום.


דווקא כשסיבות למסיבות הופכות נדירות יותר ויותר, אנו גאים להעניק השנה אות הוקרה מיוחד על מפעל חיים לרות סירקיס - על כך שלקחה חלק פעיל בגידול דור שלם של בשלנים ואוהבי אוכל, על כך שפתחה עבור מיליוני ישראלים צוהר לעולמות קולינריים חדשים ועל יותר מחמישה עשורים שבהם כתבה במו ידיה פרק מפואר בדברי המטבח הישראלי.

 


צילום: דנה קופל

במקביל לקבלת הפרס ראיין העיתונאי אמיר קמינר את רות סירקיס  והמאמר התפרסם במגזין "מסלול" של ידיעות אחרונות בתאריך 15 באפריל 2024 .

את המאמר אפשר גם לקרוא בלינק:

 

 

bottom of page