top of page
  • Rafi Sirkis

מסיבת תה אזרית בתל אביב

לפני כשנה וחצי נפתחה בתל אביב לשכת התיירות של אזרבייג'ן ברציף הרברט סמואל על קו החוף.




בלשכת התיירות ניתן לקבל מידע על שלל האפשרויות שיש לאזרבייג'ן להציע למטילים מישראל.




ג'מילה טליבזדה, מנהלת המשרד, החליטה לערוך מסיבת תה אזרבייג'נית שתכלול גם כיתת אומנות בזכוכית. לאירוע הוזמנו עיתונאים ובלוגרים העוסקים בקולינריה. במסיבת העיתונאים היא הציגה מצגת על תרבות התה באזרביג'אן.


באזרבייג'ן מקיימים מסיבות תה להפגנת הכנסת אורחים, לשמירה על קשרים חברתיים, ולציון הרגעים היפים בחיים. אונסקו בחרה בטקס תה הזה כנכס תרבות עולמי הראוי לשימור.


כוסות התה של אזרבייג'ן, הנקראות "ארמודו", הן בצורת אגס ואין להן ידית. הכוסות האלה מכילות בערך חצי מהכמות של כוסות התה שלנו. מגישים אותן על צלחת קטנה המיועדת לכך, כי כשהתה חם קשה להחזיק בכוס עצמה וצריך להיעזר בתחתית.



באירוע הוכן שולחן שהיה ערוך לתפארת: היו עליו מגשים של פירות מיובשים, פיצוחים, ממתקים ועוגיות אגוזים מתוקות. סוג אחד היו עוגות שנחתכו מעוגה גדולה, בצורת מעוינים. באזרבייג'ן הן נקראות Paklava שזה לא רחוק מהבקלאווה שלנו. הסוג השני היה עוגיות ממולאות במלית אגוזים הנקראות Shekerbura והן מזכירות עוגיות מעמול .


בנוסף היו על השולחן גם קעריות של ריבות וקונפיטורות. המנהג הוא לקחת בכפית מעט קונפיטורה לקערית קטנה ולטעום ממנה בזמן שתיית התה.

עוד היו על השולחן מבחר של ממתקים קטנים של אגוזים מצופים בסוכר ממתקים ארוזים בנייר וכמה מיני סוכר בקוביות לבנות וצבעוניות.


הכנת התה


אבל לפני הכול ראינו את טקס הכנת התה. הטקס כלל מספר שלבים:

· שני תיוני פורצלן יפים חיכו על השולחן. תיון אחד היה מיועד להכנת תה רגיל ותיון השני להכנת תה מועשר בתבלינים ותוספות.

· כמות קטנה של עלי תה הוכנסת לכול תיון, ועליה יצקו מעט מים רותחים. לאחר כמה דקות הוסיפו עוד עלי תה ומים חמים לכול תיון.

· לתיון של התה הרגיל נתנו לנוח כמה דקות כשהוא מכוסה במגבת.

· לתיון של התה המתובל הוסיפו ממבחר התבלינים שעל השולחן, וגם לו נתנו לנוח.

· השלב הבא היה יציקה, דרך מסננת, של כמות קטנה של התמצית לכוס התה המיוחדת של אזרבייג'ן.

· והשלב הסופי היה יציקה של מים רותחים על התמצית כדי למלא את הכוס.



קישוט כוסות הזכוכית.

אחרי שכולם שתו כוס אחת או שתיים של תה הגיע החלק השני של האירוע:

קישוט כוסות הזכוכית.


במצגת של ג'מילה הייתה גם תצוגה של כוסות "ארמודו" מקושטות. יש אומנים שמכינים כוסות וקעריות מקושטות בקישוטים נהדרים. וסטים כאלה נמכרים בקופסאות עץ מהודרות מרופדות בבד, כמזכרת לתיירים.





העיתונאים שהגיעו לאירוע קיבלו מבחר של צבעים מיוחדים, שנדבקים היטב לזכוכית. וכל אחד קישט, כמיטב יכולתו, את הכוס והתחתית שלה. והפרס היה שכל אחד לקח את הכוס המקושטת שלו הביתה.


bottom of page