מאת אסתי טופז וחמוטל שניידור, אתר רשת 13
9 מאי 2019
פלאפל, חומוס וטחינה התקבעו בתודעה הציבורית כמאכלים הישראליים האולטימטיביים, אך קשה לספק תשובה אחת בלבד לשאלה "מהו אוכל ישראלי".
בתחילת דרכו, עוצב המטבח הישראלי בהתאם לתנאים ששררו בארץ באותה תקופה. לאחר קום המדינה ולאור המצב הכלכלי הרעוע, הכריז ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון על מדיניות צנע, שבאה לידי ביטוי בין היתר בהגבלות שהוטלו על רכישת מזון והסתפקות במוצרי צריכה בסיסיים. אחת הבשורות הקולינריות שהביאה איתה תקופת הצנע הייתה הפתיתים - שהומצאו לבקשת ראש הממשלה דאז בשל המחסור באורז, וזכו לכינוי "אורז בן גוריון".
נראה שגם המרכיב החברתי היה בעל השפעה על דפוסי צריכת המזון. החברה הישראלית דאז הכילה עולים מכל קצוות תבל, כאשר כל אחד מהם הגיע עם המטבח שהכיר מבית אמו. "כל עדה עשתה הדרה לעדה השנייה בטעמי האוכל", הסבירה רות סירקיס, מחלוצות התפתחות התרבות הקולינרית בישראל. "אנשים אהבו את האוכל של אמא שלהם, ולא אהבו את האוכל של האמא של השכנים. היה קשה להכין אוכל שימצא חן בעיני כולם", הוסיפה.
בשנת 1975 פרסמה סירקיס את הספר "מהמטבח באהבה", שהפך במהרה לרב מכר המצוי בכל בית. "הספר נתן מענה עמוק - לא רק מתכונים אלא תשובה לסוג של מפגשים של אחדות", סיפרה סירקיס. בספר זה, ובספרים הרבים שבאו אחריו, ניסתה סירקיס להביא את טעמי העולם לחברה הישראלית. "המטרה שלי הייתה להרבות את הידע בישראל על הקולינריה הבין-לאומית. כתבתי על מאכלים שאז לא הכירו בכלל", שחזרה. רבים מהמצרכים לא היו זמינים אז בארץ, ופעמים רבות נאלצו להסתפק בתחליפים: "חשבתי לתת מתכון ללזניה - אבל לא היו אז בארץ אטריות לזניה, ולא גבינת מוצרלה, אז הכנתי את המתכון מהחומרים שהיו באותה תקופה".
סירקיס הוסיפה כי לטלוויזיה היה תפקיד מכריע בפיתוח המטבח הישראלי. בשנים הראשונות, לדבריה, הטלוויזיה לא עסקה באוכל או במתכונים, אבל לאחר שהתחילו תוכניות אוכל – ההתעניינות בו גברה מאוד. "גם האינטרנט, כמובן, הוסיף את חלקו עם אינסוף המתכונים וההדגמות שנמצאים בו", סיפרה.
נקודת ציון נוספת בהתהוות תרבות האוכל הישראלית הייתה חדירת המטבח האמריקני, שהשפיע באופן ניכר על תרבות המזון המהיר שהתפתחה בארץ. בשנת 1993 נפתח בישראל הסניף הראשון של "מקדונלד'ס", ועד מהרה הפכו הטעמים האמריקניים לאהובים ופופולריים בקרב הקהל הישראלי.
לאורך השנים, המטבח הישראלי "גייר" מאכלים ושיטות בישול שהפכו לחלק בלתי נפרד ממנו. באופן זה, תרבות האוכל העכשווית הפכה לרב גונית וכזו המשלבת בתוכה השפעות כלל עולמית לצד האוכל הביתי והעדתי, כך שקשה היום להגדיר מהו האוכל הישראלי האותנטי. "אמרו לי שעשיתי את 'הספר הכי ישראלי'", סיכמה סירקיס. "האוכל החו"לי שרציתי לספר עליו הפך לשולחן הישראלי".
Comments