top of page
  • Rafi Sirkis

מסע שורשים מאת ד״ר טובה דיקשטיין

הספר מסע שורשים עוסק בתרבות האוכל בישראל ובעובדה שהיא מושרשת בתרבות האוכל העתיקה שהתקיימה באזור שלנו עוד בתקופת המקרא. ד"ר טובה דיקשטיין, שהיא חוקרת בעלת שם עולמי במחקר אוכל מקראי, חוקרת את האוכל הקדום כבר שלושים שנה.



טובה דיקשטיין היא בעלת תואר דוקטור בנושא "על שולחן האוכל הארץ-ישראלי בימי הבית השני, המשנה והתלמוד" במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר־אילן. היא גם מרצה ועורכת סדנאות אוכל בארץ ובעולם. בנוסף היא מנהלת את הגן הבוטני בשמורת נאות קדומים ואחראית על פיתוח תוכניות ההדרכה במקום.


דיקשטיין אומרת שכמעט בכל קריאה במקורות ניתן למצוא תיעוד למזון המקראי וללמוד כיצד נזרעו, טופחו ונאספו הפירות והירקות. ניתן ללמוד גם איך בושלו המנות עצמן ובאילו אופנים הסועדים אכלו ושתו. החל מהגפן, התאנה והרימון, דרך הלחמים, המצות והבשר, ועד לתבשילי החיטה, השעורה, והגבינות.


לדבריה, אוכל יכול להפריד, כמו סיפור ההיפרדות של הנצרות מן היהדות בגלל השיבולים הירוקות שקטף ישוע בשבת.


אוכל יכול גם לחבר בין תושבי הארץ הזו, בני כל הדתות והלאומים שעדיין אוכלים את המאכלים המשותפים לאבותינו ולאימהותינו.


הספר הוא "מסע שורשים" בעקבות הטעמים והריחות, הסיפורים והאגדות של האוכל הארץ-ישראלי הקדום, שנשכח במהלך הדורות. במהלך המסע. "טועמים" את ההיסטוריה ומכינים מאכלים שעלו, ומתברר שחלקם עדיין עולים, על שולחנם של תושבי ארץ ישראל.



החל מהחמין הקדום העשוי עססיות ותורמוסין (מעין חמין עשוי קטניות וחיטה) ועד מאכלים לכישוף או להרחקת רוחות רעות - ד״ר דיקשטיין לוקחת אותנו למסע קולינרי מרתק שהוא הסיפור של כולנו - שהתחיל לפני אלפי שנים.


הספר מסע קולינרי הוא ביטוי מוחשי לטבע הארץ ולתרבותה. כי אוכל הוא גם געגועים – לאימא, לבית ולמולדת.


בספר 279 עמודים

המחיר: 74 ש"ח


הספר מסע שורשים ראה אור ב"אופיר הוצאה לאור"

ניתן להשיגו בצומת ספרים; סטימצקי ומפיצי האיכות.

bottom of page