top of page
  • Rafi Sirkis

מוצרי יערות מורינגה של משפחת סנדר

בעולם צמחי המרפא תופס עץ המורינגה מקום חשוב. חנה ומוטי סנדר, חקלאים כבר 40 שנה, נטעו במושב גני טל, הנמצא מזרחית לאשדוד, מטע של 20 דונם של עצי מוריגה. לידו הקימו מרכז מבקרים, מפעל תעשייתי וחנות מפעל בה אפשר לרכוש מגוון של מוצרי מורינגה.


צילומים: אתר החברה

מה זה מורינגה?

מורינגה הוא עץ טרופי ממשפחת המורינגיים הכוללת 13 מינים הגדלים ברחבי האזורים הטרופיים-יבשים במדינות עולם שלישי. תפוצתו הטבעית נפרסת מצפון מזרח פקיסטן לצפון מערב מדינת בנגל בהודו ובצפון מזרח בנגלדש. הוא בוית לראשונה בהודו – שם הוא משמש בעיקר כמקור לתרמילים ירוקים למאכל.


הראשונים שהביאו איתם לארץ ישראל את עצי המורינגה היו עולים חדשים מקוצ’ין (הודו). כשהם עלו לישראל בשנות החמישים, הם הביאו איתם זרעים של עצי המורינגה וזרעו אותם בחצרות הבתים שלהם.


בישראל מוצעים למכירה העלים של העץ בשלושה מצבים:

· עלים טריים שנקטפים מהעץ

· עלים מיובשים בתוך חממות מקורות

· עלים מיובשים טחונים עד לדרגה של טלק


בנוסף מופקים בישראל מהעצים תוספי תזונה, מוצרי קוסמטיקה טבעית, וכן שמן מזרעי העץ.


השימושים המומלצים בכל אחד ממוצרי המורינגה הם:

העלים הטריים

הדבר הראשון הנגיש למאכל הוא העלים הירוקים של עץ המורינגה. העלים נקטפים בשעות הבוקר המוקדמות, מוכנסים הביתה למקום מוצל ומקורר, ומיועדים לאכילה במהלך היום. ניתן להכניסם לתוך מקרר ולשמור עליהם ולהשתמש בהם כמו שנוהגים עם שאר העלים הירוקים כגון: פטרוזיליה, כוסברה, שמיר ושאר משפחת הירוקים.


העלים היבשים

משתמשים בעלים היבשים להכנת חליטה במים חמים. משאירים אותם במים החמים לשלוש או ארבע דקות.


אבקת העלים הטחונים

טוחנים את העלים היבשים עד שמתקבלת אבקה בדרגת פודרה.

האבקה מתאימה לערבוב בשייק פירות או כל שייק אחר, לתיבול של חומוס וטחינה, כתוספת ליוגורט, ובמוצרי אפייה כמו לחמים, לחמניות ועוגות. האבקה נמכרת גם בקפסולות או טבליות כתוספת מזון.


הזרעים

מהזרעים מפיקים על פי רוב שמן בכבישה קרה. השמן מהווה כשליש ממשקל הזרע הקלוף ונותר “קמח זרעים” (כוספה) המהווה את שני השליש הנותרים. שמן המורינגה הוא מוצר אקסקלוסיבי ויקר ערך. משתמשים בו בתעשיית הקוסמטיקה ובתעשיית הרפואה, להכנת קרמים, סבונים, משחות ועוד. הוא גם משמש כשמן מאכל מעולה, ובשל הרכבו הכימי (כ-75% חומצה אוליאית) הוא יכול אף לשמש תחליף משופר לשמן זית.

ה”כוספא” נמכרת כיום כתוסף מזון לבני אדם ומשמשת גם כמרכיב העשרה בהזנת בעלי חיים. אולם, מרבית הפרסומים המדעיים על ה”כוספא” עוסקים ביכולת הגבוהה שלה בטיהור של מים מזוהמים ובשיקוע של אצות חד-תאיות.

הכתובת של יערות מורינגה

רחוב הגפן 10

מושב גני טל

חפשו ב-Waze – יערות מורינגה

מגיעים בנסיעה על כביש חפץ חיים – בני ראם


טלפון


דואר אלקטרוני


ווטסאפ


שעות פעילות

יום א’ – יום ה’: 09:00 – 16:00

יום ו’: בתיאום מראש

שבת: סגור


bottom of page